خدمات آموزشی و توانبخشی برای کودکان زیر 14سال توانبخشی حرفه ای دختران کم توان ذهنی بالای 14 سال  کسب درجه‌ی اول در سطح بندی مراکز جامع توانبخشی

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

کاردرمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

در مورد شغل کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر  چه می دانید؟ باید کاردرمانی را یکی از شاخه های پزشکی معرفی کنیم که بر روی سه جنبه ذهن، جسم و روان افرادی که بیمار هستند، کار می کند. برای این که بدانید این شغل چیست و چه کاربردی دارد، بهتر است ما را در این مقاله همراهی نمایید. ما قصد داریم به صورت تخصصی مفهوم کاردرمانی ذهنی و جسمی را مورد ارزیابی قرار دهیم تا دریابیم منظور از آن چیست.

کاردرمانی جسمی و ذهنی چیست؟ 

کاردرمانی جسمی و ذهنی چیست؟ 

یکی از زیر مجموعه های کاردرمانی، کاردرمانی ذهنی و دیگری کاردرمانی جسمی است. در کاردرمانی جسمی به بیمارانی که از شرایط مطلوب برخوردار نیستند، آموزش داده می شود که خود را با شرایطی که دارند سازگار کنند. این سازگاری می تواند به آنها کمک کند تا در محیط هایی همچون محیط کار، منزل، مدرسه و … فعالیت هایی که باید، انجام دهند.

مهمترین هدف کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر ، بازگرداندن توانایی هایی است که بیمار فکر می کند دیگر قادر به انجام آنها نیست. برای این که بتوان بیمار را متقاعد نمود که قادر است همچون گذشته به انجام فعالیت های خود بپردازد، باید آموزش های لازم به او داده شود. حتی افرادی که درگیر استفاده از ویلچر و واکر می شوند نیز، برای استفاده از این وسایل نیاز به آموزش دارند.

زمانی که بیمار به مرکز توانبخشی برای دریافت خدمات کاردرمانی مراجعه می کند، کاردرمان ابتدا شرایط او را بررسی می نماید. برای این که مشخص شود بیمار قادر است چه نوع فعالیت یا کاری را انجام دهد. سپس مطابق با شرایطی که دارد، برنامه درمانی و همچنین روش جایگزین برای بهبود او را، ارائه می کند.

تمامی افرادی که در مراکز توانبخشی به کاردرمانی جسمی و ذهنی می پردازند، تمامی نیازهای جسمی، اجتماعی، روانی و محیطی بیمار را مد نظر قرار می دهند. این پشتیبانی که همه جوانب را مد نظر دارد، در زندگی فرد تغییرات زیادی ایجاد خواهد نمود.

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر شامل چه فعالیت هایی می شود؟ 

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر شامل چه فعالیت هایی می شود؟ 

پزشکان و متخصصان آموزش دیده در حوزه کاردرمانی، عملکرد بدن و ذهن بیمار را بسته به آسیب و ناتوانی و بیماری او بررسی می کنند. بسته به این که فرد در اثر تصادف یا ورزش یا در سر کار دچار آسیب جسمی شده باشد یا این که علت بروز آسیب ذهنی در او چیست، یک روش درمان مناسب انتخاب می کنند.

تکنیک های درمان مشکلات جسمی، شامل تمرین ها و همچنین حرکات موضعی مفاصل و ماهیچه ها می شود. با این کار می توان عملکرد اعضای بدن را بهبود بخشیده و درد را تسکین داد. همچنین می توان از بروز ناتوانی جسمی دائمی در بیمار جلوگیری نمود. از سوی دیگر، برای کاردرمانی ذهنی، ابتدا کاردرمان زمینه های مشکل را در بیمار شناسایی نموده و سپس طبق آن برنامه ریزی انجام می دهد.

باید بیان کنیم که کاردرمانی جسمی و ذهنی شباهت های بسیاری به هم دارند، اما عملکرد آنها برای تنظیم سلامت روان و جسم بیمار با هم متفاوت خواهد بود. حتی می توانیم بیان کنیم که کاردرمانی جسمی سریع تر از کاردرمانی ذهنی نتیجه خواهد داد.

سن مناسب کاردرمانی جسمی 

سن مناسب کاردرمانی جسمی 

افرادی که در سنین نوزادی نارس به دنیا آمده باشند و تمامی کودکان خردسال، میانسالان و بزرگسالان می توانند از خدمات کاردرمانی جسمی و همچنین ذهنی برخوردار شوند. کاردرمان ها به آنها کمک خواهند نمود که در هر سنی بتوانند تاثیرات ناتوانی ناشی از پیری، تصادف و بیماری را غالب شوند. در نتیجه بتوانند کارها و فعالیت های اجتماعی خود را به تنهای از سر گرفته و انجام دهند.

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر برای کودکان نیز کمک خواهد نمود که آنها بتوانند مهارت های شناختی، حرکتی و جسمی که منجر به بروز ناتوانی حرکتی و ذهنی شده است را درمان کنند. در نتیجه می توان شاهد نتیجه بهتر برای رسیدن به موفقیت بیشتر بود. پس برای کاردرمانی جسمی و همچنین ذهنی، سن خاصی مد نظر نیست و هر فردی در هر سنی که با مشکلی مواجه شده باشد، می تواند اقدام به درمان و بهبود مشکل ایجاد شده نماید.

زمینه های مشکل در بیماران روانی 

بیمارانی که برای کاردرمانی ذهنی به مراکز توانبخشی مراجعه می کنند، اصولا به دلیل زمینه های گوناگونی به این خدمات نیاز پیدا می کنند. از جمله:

مشکلات درون فردی : همچون احساسات درونی

مشکلات حسی: همچون وحشت از تاریکی و صدای بلند

ناتوانی در بهره وری و انجام کار

مشکلات میان فردی: همچون ناتوانی در معاشرت و برقراری ارتباط

مشکلاتی همچون آلزایمر و فراموشی

عدم حس خوشایند از زندگی و انجام کارهای لذت بخش

ناتوانی از مراقبت کردن خود: همچون انجام کارهای روزمره

مشکلات شناختی: همچون عدم تصمیم گیری و حل مسائل و مشکلات

مزایای کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

افرادی که با مشکلات ذهنی و جسمی درگیر هستند، نیاز دارند که اقدام به برطرف کردن این مشکلات نمایند. در واقع برطرف کردن این مشکلات برای آنها مزایای بسیار زیادی به همراه خواهد داشت. از جمله:

کاهش درد و درمان مشکلات جسمی با مصرف دارو و انجام حرکات تمرینی

برطرف کردن مشکلات ذهنی و اختلالات شخصی با کاردرمانی ذهنی

کمک به کودکان معلول در رفتن به مدرسه و حضور در جامعه

بهبود اختلالات روانی ناشی از یک تراموای قدیمی

ارائه پشتیبانی برای سالمندانی که از نظر شناختی و جسمی دچار تغییر شده اند

کمک به افرادی که نیاز به حفظ تعادل ذهنی و جسمی دارند

مراقبت از خود در مواجه به مشکلات ذهنی و انجام کارهای روزانه جسمی بدون کمک گرفتن از دیگران

سازماندهی و حل مسئله برای تصمیم گیری چالش های رخ داده ذهنی

ایجاد مکانیسم هایی برای مقابله با مشکلات عاطفی و تمریناتی به منظور کسب مهارت های زندگی

نقش کاردرمانی جسمی و ذهنی در سلامت افراد 

نقش کاردرمانی جسمی و ذهنی در سلامت افراد 

ممکن است با خودتان بپرسید که کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر چه نقشی می تواند در بهبود مشکلات و عملکرد بیماران داشته باشد؟ باید بگوییم متخصصان کاردرمانی ذهنی و جسمی، با درگیر کردن بیماران به فعالیت ها و تمرینات مختلف، به آنها کمک می کنند تا محدودیت هایی که در زمینه مراقبت از خود دارند برطرف سازند.

آنها در کارهای مختلفی مشارکت می کنند و از تمرینات بسیاری پیروی می نمایند تا بتوانند اختلالات عاطفی و ذهنی و حتی مشکلات جسمی خود را درمان کنند. در واقع متخصصان کاردرمانی از نظر بالینی و نظری در بهبود و درمان مشکلات بیماران نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. آنها با ارائه یک برنامه یکپارچه و کامل، بیماران را در شرایطی قرار می دهند که ناخواسته به دنبال درمان مشکلات خود باشند.

از آنجایی که کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهردر توانبخشی نقش بسیار مهمی دارد، بهتر است برای دریافت خدمات آن به مراکزی مراجعه کنید که از بیشترین امکانات برخوردارند. مراکزی که کادر درمان تخصصی و با تجربه ای داشته و می توانند با بهترین راهکارها مشکلات شما را برطرف سازند. اگر بتوانید جسم و ذهن خود را درمان کنید، سلامت را به زندگی خود باز خواهید گرداند.

تفاوت کاردرمانی جسمی و ذهنی

کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر که هر دو از نمونه خدمات مراکز توانبخشی به شمار می روند، با وجود شباهت های زیادی که به هم دارند، در نوع عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند. به این صورت که کاردرمانی ذهنی، بر روی بهبود ناتوانی های ذهنی کودکان و اختلالات احساسی آنها تمرکز دارد. همچنین ناتوانی درکی و شناختی را در آنها بهبود می بخشد.

برای کاردرمانی ذهنی نیاز به انجام مهارت های حرکتی ظریف است. در حالی که کاردرمانی جسمی، بیشتر برای بهبود اختلالاتی مورد استفاده قرار می گیرد که حرکتی هستند. به عنوان مثال اگر شخصی در حرکت تاخیر داشته باشد یا این که نتواند به درستی حرکت کند، با کاردرمانی جسمی می تواند این مشکل خود را برطرف نماید.

در کودکان اصولا کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهربه صورت همزمان انجام می شود. به این صورت که ابتدا عضلات انگشتان و دستان با انجام برخی تمرینات هماهنگ تقویت شده و در همان حار، مهارت های حرکتی ظریف نیز بر روی او انجام خواهد شد. در اصل علت این همزمان بودن دو نوع کاردرمانی، رسیدن به نتیجه بهتر در کودکان است.

تمامی کارشناسان کاردرمانی که در مراکز توانبخشی فعالیت می کنند، نسبت به تمامی تکنیک های کاردرمانی اطلاعات دارند. آنها می دانند که باید برای رسیدن به نتیجه دلخواه، کدام کاردرمانی ها را به صورت همزمان و کدام را به صورت مجزا بر روی بیمار انجام دهند. از این رو برای کسب نتیجه مطلوب کافیست به مراکز توانبخشی معتبر مراجعه نمود.

چه کسانی نیاز به کاردرمانی ذهنی دارند؟ 

چه کسانی نیاز به کاردرمانی ذهنی دارند؟

به طور کلی کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر تنها برای برخی از افراد موثر بوده و نتیجه بخش خواهد بود. افرادی که دارای شرایط زیر باشند، کاندید مناسبی برای کاردرمانی ذهنی خواهند بود:

افرادی که دچار سکته مغزی شده یا آسیب ذهنی دیده اند؛

کودکانی که با مشکلات اختلال نافذ رشدی همچون اوتیسم مواجه هستند؛

افرادی که درگیر اختلالات یادگیری همچون ناتوانی ذهنی برای نوشتن و خواندن و اختلال در یادگیری دروس دشوار همچون ریاضی هستند؛

کودکانی که به اختلال نقص توجه و بیش فعالی مبتلا هستند؛

بیمارانی که با سندروم های ژنتیکی و مادرزادی همچون سندروم تورت و سندروم داون درگیر هستند؛

کودکان و بزرگسالانی که مبتلا به فلج مغزی هستند؛

افرادی که مبتلا به مشکلات روحی همچون افسردگی اند؛

بیمارانی با اختلال در عملکرد مخچه؛

کودکان و بزرگسالانی که اختلالات رفتاری همچون جویدن ناخن، پرخاشگری و … دارند؛

افرادی که به شیزوفرنی مبتلا هستند؛

افراد دچار اختلال حواس و حافظه؛

بیمارانی با مهارت های ترسیمی ضعیف؛

افرادی که فوبیا دارند (ترس بیمارگونه)؛

افرادی که دچار مشکل ارتباطی هستند؛

اشخاصی که دارای وسواس فکری و عملی هستند؛

افراد درگیر به استرس شدید؛

کودکان درگیر مشکل تاخیر رشدی

چه کسانی نیاز به کاردرمانی جسمی دارند؟

افرادی که نیاز دارند با مراجعه به مراکز توانبخشی از خدمات کاردرمانی جسمی بهره مند شوند، شامل افرادی با مشکلات و اختلالات زیر می شوند:

درگیر به فلج مغزی

درگیر به فلج ارب

مبتلا به اختلال تاخیر رشدی

درگیر به فلج بلز

اشخاصی با اختلالات هماهنگی حرکتی

اشخاص مبتلا به اختلال تورتیکولی (کجی گردن نوزاد)

اشخاصی که دارای کف پای صاف هستند؛

افراد مبتلا به اختلال خام حرکتی یا کلامزی

سکته مغزی

ضایعه نخاعی

تکنیک های مورد استفاده در کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر

برای ارائه خدمات کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر، تکنیک های بسیار متنوعی وجود دارد. می توان با استفاده از این تکنیک ها مشکلات افراد مبتلا به اختلالات گوناگون را برطرف نمود. از نمونه تکنیک های درمانی ذهنی، باید به رفتار درمانی اشاره کنیم. در این تکنیک الگوهای مخرب و ناسالم در بیماران تبدیل به الگوهای سازنده می شود.

نوع دیگری از تکنیک های درمانی ذهنی، بازی درمانی است. می توان این تکنیک را برای افراد در هر سنی به کار برد و تمرکز آنها را تقویت کرد. دلیل اصلی استفاده از این تکنیک، این است که بیشتر مواقع تمرینات کاردرمانی آزار دهنده هستند و بیمار حوصله انجام آنها را نخواهد داشت. حال اگر این یادگیری با بازی همراه شود، مسلما می توان علاقه انجام آن را در فرد ایجاد کرد.

در کنار این تکنیک ها، برای کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر تکنیک های دیگری هم استفاده می شود که بیشتر فعالیت های جسمی هستند. تکنیک انجام تمرینات ورزشی که با هدف افزایش قدرت، استقامت و دامنه حرکتی انجام می شود، از جمله ی این تکنیک ها است. می توان برای هدفمند نمودن این تمرینات، آنها را با بازی های فکری ترکیب نموده و به راحتی فرد را برای انجام آنها ترغیب کرد. در نهایت نیز باید به حرکات اصلاحی به عنوان یکی دیگر از تکنیک های کاردرمانی جسمی اشاره کنیم؛ که جزو تمرینات ورزشی اما با هدفی متفاوت است. به این صورت که انجام این حرکات به فرد کمک می کند تا اشتباهات حرکتی قبلی خود را اصلاح نماید.

مرکز توان بخشی آتیه

به طور کلی باید بیان نماییم که انجام کار درمانی جسمی و ذهنی در اسلامشهر نقش بسیار مهمی برای درمان بسیاری از مشکلات ایفا می کند. تفاوتی ندارد که شما در سن کودکی باشید یا بزرگسالی، در نهایت نیاز خواهید داشت که بتواند مشکلات حرکتی و ذهنی خود را با بهترین روش برطرف سازید. برای بهبود مشکلات خود، شما نیاز دارید که به مرکز توانبخشی معتبری مراجعه نموده و نزد افراد متخصص خدمات کاردرمانی دریافت کنید. برای برقراری ارتباط با متخصصین توان آتیه میتوانید با شماره ی ما تماس بگیرید .

مشخصات درخواستی را کامل وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.