خدمات آموزشی و توانبخشی برای کودکان زیر 14سال توانبخشی حرفه ای دختران کم توان ذهنی بالای 14 سال  کسب درجه‌ی اول در سطح بندی مراکز جامع توانبخشی

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

مرکز گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

مرکز گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

یکی از اختلالات حساس و آزار دهنده در عموم کودکان و بزرگسالان، داشتن لکنت زبان یا اختلال گفتاری است. این اختلال با وجود آنکه با گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر قابلیت درمان دارد، اما بسیاری به دلیل وجود آن اعتماد به نفس خود را از دست داده و در جامعه فعالیت نمی کنند. آنها تصور می کنند که دیگر قادر به درمان شدن نیستند و به همین دلیل از حضور در اجتماع دوری می کنند.

در حالی که باید بگوییم اختلال گفتاری به راحتی قابلیت برطرف شدن دارد و می توان بعد از برطرف کردن این اختلال، مهارت ارتباطی خود را نیز بهبود بخشید. برای این که بیشتر با فرایند گفتاردرمانی در بزرگسالان و کودکان آشنا شوید، کافیست ما را همراهی نمایید. ما در این مطلب به بررسی جوانب مختلف این روش درمانی خواهیم پرداخت.

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان چیست؟ 

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان چیست؟ 

گفتاردرمانی به عنوان یکی از خدمات توانبخشی، برای بهبود مهارت ارتباط در محیط های مختلف استفاده می شود. افرادی که تحت گفتار درمانی قرار می گیرند، می توانند در هر سنی مهارت های ارتباطی خود را تقویت کرده و مشکلاتی که درگیر آن هستند را برطرف سازند. برای گفتاردرمانی روش های مختلف بسیاری وجود دارد که برخی از آنها به منظور بهبود مهارت ارتباط استفاده می شوند.

می توان کودکان و بزرگسالان را از طریق آموزش ویدیویی، ایفای نقش، انجام مکالمات نقش آفرین و … به صحبت کردن ترغیب نمود. در واقع تکنیک هایی که گفتار درمان استفاده می کند، کودکان و بزرگسالان را با چالش های خاص مواجه ساخته و سازگار می کند. از این رو تمامی افراد جامعه که با مشکل برقراری ارتباط مواجه هستند، می توانند برای گفتاردرمانی به مراکز توانبخشی معتبر مراجعه کنند.

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر که توسط گفتاردرمان انجام می شود، نیاز به دانش بالایی دارد. در واقع گفتار درمان باید تسلط کافی نسبت به علوم مختلف همچون فیزیولوژی، آناتومی دهان و نواحی اطراف دهان داشته باشد. همچنین او باید از کارکردهای گوناگون مغز برای برقراری ارتباط با بخش گفتاری اطلاع داشته و از آنها برای بهبود اختلال گفتاری کمک بگیرد.

در خصوص خدمات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر ، آنچه اهمیت دارد، میزان مهارت و تسلط بالای گفتار درمان است. گفتار درمان با تسلط بر اختلالات ذهنی و جسمی، به فرد کمک می کند تا این اختلالات را درمان کرده و قادر باشد اعتماد به نفس خود را برای برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد. پس باید زیر نظر یک گفتاردرمان متخصص و باتجربه اقدام به دریافت خدمات درمانی نمود.

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

افراد بسیاری در جامعه وجود دارند که می توانند از خدمات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر بهره مند شوند. متخصصان این حوزه، باید هم نسبت به شرایط گفتاردرمانی کودکان و هم شرایط گفتاردرمانی بزرگسالان مهارت داشته باشند. این متخصصان به افرادی که درگیر مشکلات زیر هستند، کمک می کنند تا بتوانند اختلالات گفتاری خود را بهبود بخشیده و درمان کنند. افرادی همچون:

1 درگیر لکنت زبان 

درگیر لکنت زبان 

بدون تردید افراد زیادی در کشور وجود دارند که بسته به دلایل گوناگون مبتلا به لکنت هستند. لکنت نه تنها در کودکان، بلکه در بزرگسالان نیز ممکن است پیش آید. در واقع لکنت به گرفتگی تولید صدا یا انفجار صدا گفته می شود که در افراد زیادی خود را نشان می دهد. شدت لکنت می تواند ضعیف و خفیف یا شدید و بوده و منجر به قفل شدن کامل زبان فرد در زمان صحبت کردن شود.

بهترین تکنیک درمان برای افرادی که لکنت دارند، گفتاردرمانی است. آنها باید در سریع ترین زمان ممکن به مراکز توانبخشی مراجعه کرده و نزد گفتاردرمان باتجربه، فرایند درمان خود را آغاز نمایند. با در پیش گرفتن فرایند درمان، می توان از شدت این اختلال کاهش یافته و سریع تر به برطرف کردن آن کمک کرد.

2  افراد درگیر اوتیسم

 افراد درگیر اوتیسم

از دیگر اختلالات رایج در کشور که مشکلات زیادی را به وجود آورده است، بیماری اوتیسم است. کودکانی که به این بیماری مبتلا می شوند، اصولا کلام نداشته یا این که کلام هدفمندی ندارند. این دسته از افراد در عملکرد خود با اختلال مواجه شده و نمی توانند به درستی صحبت کنند. در واقع آنها نیاز دارند تا با یک روش عالی این اختلال را در خود از بین ببرند.

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر یکی از ضروریات مهم برای افراد مبتلا به اوتیسم به شمار می رود. آنها می توانند زیر نظر گفتار درمان، به صورت هدفمند مشکل گفتاری خود را برطرف سازند. از این رو کودکان بعد از تشخیص ابتلا به اوتیسم، باید حتما به مراکز توانبخشی مراجعه کرده و نزد گفتاردرمان باتجربه تحت درمان قرار گیرند.

3 درگیر فلج مغزی یا سی پی (CP)

درگیر فلج مغزی یا سی پی (CP)

از دیگر اشخاصی که نیاز به خدمات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر دارند، افراد مبتلا به سی پی هستند. این افراد اصولا در زمان تولد یا قبل از آن، به دلیل نرسیدن اکسیژن به مغزشان درگیر چنین اختلالی می شوند. در واقع افراد مبتلا به فلج مغزی، به این صورت هستند که بخشی از مغز آنها پیش از تولد مرده است. پس مغزشان عملکرد خوبی نخواهد داشت.

اختلال سی پی می تواند ذهن و هوش کودک را دیگر کرده و به او اجازه تکلم درست ندهد. این اختلال بسته به میزان شدتی که دارد، می تواند برای کودک مشکل به وجود آورد. در واقع کودکان مبتلا به سی پی نه تنها در عملکرد عضلات خود با مشکلات مواجه هستند، بلکه از نظر گفتاری هم به شدت درگیر می شوند. آنها باید حتما زیر نظر گفتاردرمان قرار داشته باشند تا بتوانند این اختلال را در خود به میزان قابل توجهی کنترل نمایند.

4  درگیر به اختلالات تلفظ

ادا کردن درست کلمات یا تلفظ، در سنین خاصی برای کودکان مشکل ایجاد می کند. به گونه ای که باید این اختلال در آنها درمان شود تا کودکان بتوانند از کلمات با تلفظ درست آن استفاده کنند. این اختلال می تواند بسته به عوامل گوناگونی در کودکان رخ دهد. پس باید تحت درمان قرار گرفته و این مشکل را در آنها برطرف ساخت.

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر به افراد درگیر اختلال تلفظ کمک می کند تا بتوانند این مشکل را برطرف سازند. آنها زیر نظر مشاوران، تمرینات درمانی خاصی را انجام می دهند تا بتوانند اختلالات یادگیری و تلفظ را در خود درمان نمایند. برای این که بتوان به نتیجه مطلوب در این زمینه دست یافت، باید به مراکز توانبخشی معتبر مراجعه نمود و نزد گفتاردرمان های متخصص و باتجربه فرایند درمان را آغاز کرد.

5 مبتلا به اختلال تاخیر کلامی 

مبتلا به اختلال تاخیر کلامی

این دسته از افراد اصولا کودکانی هستند که تعداد کلام مناسبی نداشته و با تاخیر در بیان مطلب مواجه اند. آنها دیرتر از حالت معمول صحبت می کنند و ممکن است به دلایل گوناگونی هم درگیر این اختلال شوند. دلایلی همچون مشکلاتی که در مغز آنها بروز نموده یا عضلاتی که باعث تاخیر در گفتار آنها می شود.

تاخیر کلامی به راحتی با گفتاردرمانی قابل درمان است. البته باید پیش از گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر برای درمان تاخیر کلامی، پزشک مغز و اعصاب کودک را تحت بررسی قرار دهد تا دریابد که آیا واقعا مشکل رخ داده به دلیل اختلال مغزی است یا خیر. پس از آن می توان بهترین روش درمان را به بیمار توصیه نمود تا نزد گفتاردرمان به برطرف کردن آن اقدام نماید.

6 درگیر سندروم داون 

درگیر سندروم داون 

افرادی که مبتلا به سندروم داون هستند، با گفتاردرمانی به نتایج بسیار عالی و مفیدی می رسند. آنها به دلیل مشکلات ذهنی در کودکی و موارد دیگر، دچار اختلال در عدم صحبت کردن درست در کودکی شده اند. پس نیاز دارند که نزد افراد متخصص اقدام به برطرف کردن مشکل گفتاری خود نموده و راحت تر به بیان کلمات خود بپردازند.

در واقع خدمات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر به افراد درگیر سندروم داون کمک می کند تا بدون ترس و نگرانی از بیان کلمات، منظور خود را بگویند. همچنین، آنها می توانند نسبت به دیگر بیماران نتیجه مطلوب تری از این روش درمان کسب کنند. پس می توانیم بگوییم بیشترین سود را از گفتاردرمانی، افراد مبتلا به سندروم داون می برند.

7 درگیر اختلال بلع 

در نهایت نیز باید به افرادی اشاره کنیم که در بلع مشکلاتی دارند. بلع یعنی غذا خوردن و قورت دادن. آنها زمانی که می خواهند غذای خود را قورت دهند، ناتوان بوده و غذا به گلوی آنها می پرد. اصولا افرادی که مبتلا به تومورهای مغزی هستند یا تجربه سکته مغزی داشته اند، به این اختلال مبتلا می شوند. همچنین ممکن است بیمارانی که ضربه مغزی شده اند نیز با این مشکل مواجه باشند.

آنها نیاز دارند تا خدمات گفتاردرمانی را دریافت نموده و با تقویت کردن عضلات و بهبود بالانس عضلات، قادر به درمان اختلال بلع شوند. از این رو چنین افرادی باید به مراکز توانبخشی معتبر مراجعه نموده و نزد افراد متخصص گفتاردرمان، تحت درمان قرار گیرند.

روند جلسات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

گفتاردرمان قادر است با استفاده از روش های گوناگونی به بیماران مختلف کمک کند تا مشکلات خود را برطرف سازند. او در روند جلسات درمانی خود مراحل زیر را طی می کند تا بتواند به نتیجه مورد نظر خود دست یابد:

1 ارزیابی رفتار

2 انجام روش های تشخیصی

3 انجام تست های تشخیصی

4 پیشنهاد درمان و پشتیبانی بیمار

در فرایند ارزیابی رفتار، بیمار توسط گفتاردرمان معاینه می شود تا در خصوص داروهای مصرفی و سابقه پزشکی او بتوان به اطلاعاتی دست یافت. سپس تست های شناختی و سوالاتی از او پرسیده خواهد شد که ناتوانی و اختلال گفتاری وی تشخیص داده شود. حال در مرحله بعد درمانگر آزمایش های تشخیصی انجام می دهد تا نوع اختلال گفتاری در بیمار را تشخیص دهد. در مرحله سوم گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر ، تست هایی که گفتاردرمان انجام می دهد به او کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمانی موثری ایجاد کند.

فعالیت های متنوع گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر نیاز به انجام برخی فعالیت های خاص دارد که باید به برخی از آنها اشاره کنیم:

بازی با کلمات

تمرینات بلع

خواندن با صدای بلند

برقراری ارتباطات اجتماعی

تمرین حرکات صورت

تمرینات تنفسی

تمرینات زبان و دهان

مزایای گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر

گفتاردرمانی همچون دیگر خدمات توانبخشی، مزایای خاصی دارد که از جمله مهمترین آنها، عبارتند از:

افزایش میزان کیفیت صدا

بهبود اعتماد و عزت نفس

آموزش مهارت های اولیه زبان

افزایش حس استقلال

عملکرد بهتر در بلع

آمادگی بیشتر برای ادامه تحصیل

بهبود توانایی درک کردن و بیان افکار، ایده ها و احساسات

افزایش کیفیت زندگی

در واقع افرادی که در جلسات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر شرکت می کنند، می توانند بر روی یکدیگر تاثیر گذارند. به این صورت که آنها در جلسات مهارت ارتباطی شرکت کرده و با یکدیگر تعامل می نمایند. اصولا درمان هایی که به صورت گروهی انجام می شوند، نتیجه بهتری بر روی افراد خواهند داشت. همچنین عزت نفس را در آنها افزایش می دهد تا بتوانند در جامعه نیز حضور بیابند.

آنها در می یابند که برای برقراری یک ارتباط پایدار، باید قوانین رفتاری را رعایت کنند. این که افراد در تعامل گفتاری بالایی قرار داشته باشند، به آنها کمک خواهد کرد که تکلم بهتری داشته و بهتر احساسات و افکار خود را به دیگران بیان کنند.

مرکز توان بخشی توان آتیه

با تمام توضیحاتی که بیان نمودیم، دریافتید که دریافت خدمات گفتاردرمانی کودکان و بزرگسالان در اسلامشهر تا چه میزان می تواند برای برطرف کردن مشکلات کلامی تاثیرگذار باشد. تنها باید به این مسئله توجه داشته باشید که دریافت این خدمات حتما باید زیر نظر افراد متخصص و باتجربه انجام شود. بیمارانی که به مراکز توانبخشی معتبری مراجعه می کنند تا خدمات لازم را دریافت نمایند، نتایج بهتری می گیرند.

در مراکز توانبخشی تمامی گفتاردرمان ها دارای مجوز نظام پزشکی بوده و یا کارت نظام پزشکی دارند. پس نه تنها از نظر تحصیلاتی، بلکه از نظر تجربه و مهارت نیز، در شرایط مطلوبی قرار دارند. پس بهتر می توانند به شما کمک کنند تا مشکلات خود را در زمینه های مختلف درمان کنید.شما میتوانید برای برقراری ارتباط با متخصصین نوان آتیه با شماره ی ما تماس بگیرید

مشخصات درخواستی را کامل وارد کنید تا در سریعترین زمان با شما تماس بگیریم.